Pinsetur på Folgefonna, 8.-9. juli 2014

Foto: Ingebjørg Eitrheim Nondal

I pinsen arrangerte Odda/Ullensvang Turlag skitur på Folgefonna. Vi gjekk frå Markjelke til Holmaskjer, og kom ned via Trones og Jordalstølen. Her er reisebrev frå ein av turdeltakarane.

Pinsetur på breen

Vi oddinger flest har ikke noe kjærlig forhold til Folgefonna som holder til like over hodene våre. Jeg vet ikke helt hvorfor, kanskje det fra gammelt av har blitt ansett som farlig å ferdes på den? Det har vært fortalt mange historier om folk det har gått galt med på breen. Dette har kanskje ført til at den har blitt fremmedgjort for oss?

I vinter så jeg tilfeldigvis at Den Norske Turistforening, ved lokalavdelingen Odda/Ullensvang Turlag, skulle arrangere sin årlige pinsetur på Folgefonna. I mine 48 år som en av de nærmeste naboene har jeg aldri vært på besøk, og fant ut at dette måtte jo være den perfekte anledning.

Tidlig søndag morgen 8. juni møttes vi 9 deltakere og 2 turledere på parkeringsplassen ved Egne Hjem. Noen var kjente fra før mens andre måtte bli kjent på turen. Bussen gikk gjennom Folgefonntunnelen og tok til høyre ved inngangen til Jondalstunnelen. Her er det vei langt opp i fjellheimen på grunn av storstilt kraftutbygging. Turen startet på ski fra Markjelke. Turlederne Jakob D. Eide (81) og Ingvald Torkelsen (70) var behagelige, kunnskapsrike og myndige ledere. Helt fra begynnelsen ble det understreket at dette var en kosetur, ingen sprint-etappe. Det betydde at Ingvald alltid skulle gå først og Jakob alltid bakerst.

Når et par av deltakerne opplevde skikkelig bakglatte ski tok de frem smøremidler for å hjelpe til. (Selv hadde de smørefrie ski begge to.....) Det var tydelig at de hadde vært ute en sommerdag før.

Turen var planlagt til Holmaskjær første dagen. Litt småregn var det på veien opp. Siden pinsen var så sen i år måtte også skiene tas av noen få plasser siden snøsmeltingen var godt i gang.

På veien opp hadde vi god tid til å la praten gå, og innen vi ankom Holmaskjær 12,5 kilometer og 5,5 timer senere var vi blitt sånn noenlunde kjent alle sammen. Utsikten fra Holmaskjær var utrolig flott. 360 grader rundt oss hadde vi utsyn til store geografiske områder på grunn av høyden på 1565 meter!

Innen kvelden var omme hadde god stemning og Joikakaker som smakte fortreffelig gjort oss til en sammensveiset gjeng.

Neste morgen våknet vi til et nydelig vær. Blå himmel og vindstille lovet godt for siste dagen. Da skulle vi først ta en liten omvei til det høyeste punktet på breen (1660 meter) før ferden gikk forbi Buerdalen. Føret var fantastisk og det var friskt føre de første morgentimene.

Bildene sier mer enn ord! Utsynet denne dagen til Hårteigen, Skjeggedal, Rossnos, Kirkenuten og alle de andre kjente områdene på andre siden av dalen var eventyrlig vakkert. Gløttene ned i fjorden var herlige. På turen langs breen fikk vi virkelig en følelse av «uendelighet» på snøen. Det var snø så langt øyet rakk, og føret var deilig.

Forbi Buerdalen kom vi til Trones. Her var det ein fin, jevn og grei nedoverbakke å komme seg av breen på. Målet nå var Jordalsstølen fra sørsiden. Og det var en fantastisk nedfart. Ingvald og Jakob hadde GPS-merket denne turen fra tidligere og førte oss nedover og nedover og nedover i en nærmest uendelig bakke. Vi kom langt nedover lia før skiene måtte spennes fra og beina tok over det siste stykket ned til Jordalsstølen og Strand.

Og jeg må si jeg er imponert over begge de to turlederne våre. Både for den hyggelige og trygge gjennomføringen av turen og ikke minst over hvor spreke de er. Dersom vi er halvparten så spreke på samme alder skal vi være godt fornøyd.

Denne turen kan trygt anbefales til andre som heller ikke har opplevd å være på Folgefonna.  Nå var værgudene definitivt med oss denne pinsen, men som reklamen sier: LØP OG KJØP!