Buerbreen sett fra Reinanuten
Buerbreen sett fra Reinanuten Foto: Eva Grete Rafdal

I OUT-trimmen vil du finner turer som passer for alle. Det blir lagt til fleire turer etterhvert, og har du ett ønske om å få nettopp din favorittur registrert så send gjerne ei melding til eva-grete@hotmail.com.

FORESLÅ TURMÅL er nå på plass i appen igjen.  Er du på ein flott plass i kommunen vår og ønsker å få den med i trimpoeng, foreslå turmål, vi får da tilsendt gps koordinatene for der du er, send ein beskrivelse av turen og ta gjerne ett bilde.

GODT TURÅR :-)

Barnas Turlag Odda/ullensvang

Eit aktivt uteliv er viktig for å gi barna god oppvekst. Barnas turlag elsker å ha det kjekt ute på tur. Gjennom Barnas Turlag treffer de andre barnefamilier, og barna kan glede seg over å treffe andre barn på tur. Vi ønsker å ha med alle barn og barnefamilier på turer og aktiviteter i nærmiljøet, og på fjell og vidde. Barn frå 0 til 12 år kan vere medlem i Barnas Turlag.

Barn bur gratis

Medlemmer i Barnas Turlag bur gratis på våre sjølvbetjente og ubetjente hytter over heile landet, og får rabatt på dei betjente hyttene. Bli medlem i Barnas Turlag.

TURBOTRIMMEN

Klippekortene er klare til å hentes på Tjenestetorget og på Norli.
Klippekortene er klare til å hentes på Tjenestetorget og på Norli. Foto: Eva Grete Rafdal

Årets stolper er nå plassert ut, og klippekortene kan hentes på Tjenestetorget og på Norli.

Stolpene står ute til november, og når dere er ferdige kan klippekortene sendes til:

Odda/Ullensvang Turlag
Postboks 361
5751 Odda

Turbotrimstolpe nr 1 er plassert  på stien mellom Strand og Sandvin. Står på høgre side i det du går inn i skogen. Kan parkere inne på Strand der du kan gå opp til Jordalsstølen
Turbotrimstolpe nr 1 er plassert på stien mellom Strand og Sandvin. Står på høgre side i det du går inn i skogen. Kan parkere inne på Strand der du kan gå opp til Jordalsstølen Foto: Eva Grete Rafdal
Kartutsnitt stolpe nr.1, mellom Strand - Sandvin
Turbotrimstolpe nr 2 er plassert på stien mellom Sandvin og Strand. Den er plassert på ett fint utkikkspunkt etter ura. Du kan parkere på avkjørsel langs hovedvei på Sandvin Foto: Eva Grete Rafdal
Kartutsnitt stolpe nr.2 , mellom Sandvin og Strand.
Turbotrimstolpe nr 3 er plassert ved det første vatnet du kommer til når du følger grusvegen oppover mot Espelandsmarka. Er ein fin benk å ha pause på her. Du kan parkere på den store parkeringsplassen på høgre side før du kommer opp til gården. Følg så grusvegen videre oppover til du kommer til vatnet Foto: Eva Grete Rafdal
Kartutsnitt for stolpe nr.3 i  Espelandsmarka
Kartutsnitt for stolpe nr.3 i Espelandsmarka
Turbotrimstolpe nr 4 er plassert i Hovden ved utkikkspunktet ved benkene nedenfor masta. Her er det mulig å parkere ved stadion eller langs veien ved Hovden Foto: Eva Grete Rafdal
Turbotrimstolpe nr 5 er plassert i stien på vei opp til Klungersete.  Den er nett inn i skogen der hvor stien deler seg og du enten kan gå til Rødna eller Klungersete.  Er noen parkeringsplasser langs vei nede ved leikeplassen i Erraflotveien
Turbotrimstolpe nr 5 er plassert i stien på vei opp til Klungersete. Den er nett inn i skogen der hvor stien deler seg og du enten kan gå til Rødna eller Klungersete. Er noen parkeringsplasser langs vei nede ved leikeplassen i Erraflotveien Foto: Eva Grete Rafdal
Kartutsnitt stolpe nr.5. Stikryss Rødna/Klungersete
Turbotrimstolpe nr 6 er plassert på stien opp mot Fossen - fint utkikkspunkt. Du går opp den bratte bakken der stien deler seg og du kan gå ned mot Rødna. Kan parkere ved basen i Eidesåsen. Foto: Eva Grete Rafdal
Kartutsnitt stolpe nr.6, Stien på vei mot Fossen.
Turbotrimstolpe nr  7 er plassert  langs Elvepromenaden i Odda.  Står bak Skalltaket. Kan parkere på Almerke og gå oppover
Turbotrimstolpe nr 7 er plassert langs Elvepromenaden i Odda. Står bak Skalltaket. Kan parkere på Almerke og gå oppover Foto: Eva Grete Rafdal
Kartutsnitt stolpe nr.7, Elvepromenaden ved Skalltaket.
Turbotrimstolpe nr 8 er plassert ved Kleivane på Turstien mellom Ragde og Hjøllo. Her kan du enten parkere på Hjøllo eller på utkjørsel ved leikeplass på Ragde Foto: Eva Grete Rafdal
Kartutsnitt stolpe nr.8, Kleivane, sti mellom Ragde og Hjøllo.
Turbotrimstolpe nr 9 er plassert ved Storesteinen på Tokheim. Mulig å parkere langs vei opp på Tokheim. Foto: Sara Tokheim
Kartutsnitt stolpe nr.9, Storesteinen på Tokheim
Turbotrimstolpe nr 10 er plassert  ved Bygdaborgstien i Tjørnadalen. Fint utkikkspunkt utover Sandvinsvatnet. Det er godt og tydelig tråkk av stien for å komme opp på haugen. Kan parkere på avkjørsel langs hovedvei
Turbotrimstolpe nr 10 er plassert ved Bygdaborgstien i Tjørnadalen. Fint utkikkspunkt utover Sandvinsvatnet. Det er godt og tydelig tråkk av stien for å komme opp på haugen. Kan parkere på avkjørsel langs hovedvei Foto: Eva Grete Rafdal
Kartutsnitt stolpe nr.10, Utkikkspunkt Bygdaborgstien Tjørnadalen

TURBOPOSTKASSER

Oddahaug ved Grønsdalsstølen i Espelandsmarka
Oddahaug ved Grønsdalsstølen i Espelandsmarka Foto: Eva Grete Rafdal

Turbopostkassene er røde DNT postkasser med Turbo på utsida. I postkassene ligger det ei bok kor barna kan skrive navn, alder og telefonnummer. Vi henger ut postkassene på 10 ulike turmål. Etter høstferien samler vi inn bøkene og trekker premier på hver av postkassene. Det blir trekt premier blant barna, men voksne kan selvfølgelig skrive seg inn i boka de også. Husk å skrive navn, alder og telefonnummer, slik at vi kan kontakte eventuelle vinnere.

Meir informasjon om kor postkassene vert plassert kjem på facebooksida vår (Barnas Turlag Odda/Ullensvang), instagram og på nettsida vår, etterhvert som de blir hengt ut. På facebook/instagram vil det ligge turbeskrivelse for hver av postkassene.

Ta gjerne kontakt med en av turlederne i Barnas Turlag Odda/Ullensvang om du lurer på noe.

Sara Tokheim, Tlf.: 95027039, E-post: saratokh@gmail.com

Postkasse 10:

Kiletjødn, langs Kristinsti på Løyning
Kiletjødn, langs Kristinsti på Løyning Foto: Eva Grete Rafdal

Turbopostkasse på Kiletjødn. Her kan du parkere gratis ved den store parkeringsplassen ved avkjørsel til Løyning fra hovedvei. Er og noen parkeringsplasser inne ved gården, vippse da for parkering til eier. Gå inn til gården som ligger ved vatnet, og start runden innover . Ta av fra sti mot høyre ved skilting Kristinsti, og du kommer til Kiletjødn på venstre hånd. Fin benk å raste på, samt deilig med ett bad i tjødnet om en ønsker det.

Oddahaug ved Grønsdalsstølen i Espelandsmarka
Oddahaug ved Grønsdalsstølen i Espelandsmarka Foto: Eva Grete Rafdal

Turbopostkasse på Oddahaug ved Grønsdalsstølen. Hit kommer du ved å kjøre opp til Espeland, er god parkering i høgre sving før du kommer opp til gården. Følg grusveien til endes, og ta av til venstre på god sti. Når du kommer tjødnet,gtar du til venstre og går langs vatnet. Når du kommer til stølener det bare å passere stølshusene og du vil da komme til Oddahaug. Postkassa er godt synlig fra stølshusene.

Fisketjødn, Reinsnos
Fisketjødn, Reinsnos Foto: Eva Grete Rafdal

Fisketjødn, Reinsnos. Her kan du enten parker på den store parkeringsplassen ved vatnet og følge grusveien ett stykke innover, eller det kan være mulig å finne seg ei lita lomme langs veien innover. Følg med, er ikke skiltet fra grusveien, men ca 100 m etter der hvor løypestrengen starte er det lagt ein rundstokk opp fra veien, og der starter stien. Lett å følge.

Nordtveite, Aga
Nordtveite, Aga Foto: Gro Elin Svåsand

Fra fylkesvei 550 mellom Odda-Utne tar du av ved Aga mot Rogdo, sving nordover mot Agatunet til du kjem til parkeringsplassen ved Sagatun. Følg grusvegen oppover ca 200 meter til du møter skilt som viser vegen videre til Agastølen, Nortveite, i nordvestlig retning. Forsette denne veien vidare til du møter nye skilt mot Nortveite. Herifra går turen på lett sti delvis i skog men har innimellom utsiktspunkt. Stien er bra merka og passerer 2-3 småbekke, den siste ute på husmansplassen.

Klungersete, Odda
Klungersete, Odda Foto: Eva Grete Rafdal

Klungersete, Odda. Her kan du starte fra Eidesåsen, Rødna, Hetleflot eller Kalvanes. Er bare å velge.  Ikkje mange parkeringsplassene noen av stedene så bruk fornuft. Godt merket og skiltet fra alle retninger.

Kistefjell, Seljestad
Kistefjell, Seljestad Foto: John Sigve Torbjørnsen

Kistefjell, Seljestad. Her kan du parkere på Hesjabakk eller Korlevoll. Betalingsautomat. Fint å gå både til fots og på ski. Godt skiltet og merket

Oksla, Lilletopp.
Oksla, Lilletopp. Foto: Annette Horne

Oksal oppom Lilletopp. Her kan du parkere ved Tyssohallen, eller du kan kjøre opp i Toppelvssvingen. Her er det kun plass til noen få biler og maks 3t. Følg stien opp til Lilletopp. For å komme opp til Oksla må du opp trappa, og følge stien litt videre. Veldig fin utsikt og kjekt å nyte nista på bergene der.

På tur med barn?

Vi deler våre beste tips for korleis du kan gjere turen med barna til ei god oppleving. Her finn du også forslag til flotte fjellturar som passar for barn.

Tips til deg som skal på tur med barn